design in reclame

gebakken lucht

Na de industriële revolutie (1750) werd ambachtelijke kennis met betrekking tot het vervaardigen van unica langzaam overbodig en sluipenderwijs werd massaproductie de norm. Binnen de nieuw ontstane productieprocessen neemt de ontwerper een eigen plaats in en voorziet producten van een specifiek ontwerp; zodoende ontstonden stromingen en nieuwe specialisme zoals materiaalkunde, ergonomie en marketing. Om uiteindelijk temidden van het enorme aanbod onderscheidend te zijn, duiken vanaf laatste helft van de vorige eeuw veelvuldig woorden op als nieuw, uniek, en design.

Het woord design wordt nu te pas en te onpas overal voor geplakt, in de rotsvaste veronderstelling dat dat adjectief het zelfstandig naamwoord een groter belang meegeeft. Veelal gaat “design” dan ook vergezeld van een merknaam, of nog beter een: persoonsnaam.

Alles is vormgegeven, of zo je wilt van “design” voorzien. Onze lampen en klokken niet in de laatste plaats. Het al te opzichtig strooien met het Engelse leenwoord dient er in de meeste gevallen slechts voor om het product een hogere marge mee te kunnen geven. Een uitzondering is Dutch Design. Benno Premsela, Tejo Remy en Droog design zorgden vanaf de jaren 80 van de vorige eeuw voor wereldwijde bekendheid van binnenlandse ontwerpers die grappige, vernieuwende ontwerpen de wereld in slingerden.

Bijvoeglijk naamwoorden hebben (binnen ELKE context: ontwerpers hebben tenslotte er het alleenrecht niet op) een positieve of negatieve connotatie. Omdat we woorden zoals lekker, heerlijk vers en fris met positieve ervaringen associëren, roepen deze woorden automatisch positieve reacties op. Deze bakker Vedder, de Echte Bakker– weet er wel raad mee: “Sinds 1967 mogen wij onze klanten dagelijks laten genieten van heerlijke verse produkten, gemaakt met de lekkerste ingrediënten en ambachtelijk vakmanschap. ’s Nachts met de meeste zorg door onze bakkers bereid.”  Een teveel aan bijvoeglijk naamwoorden maakt een tekst onbetrouwbaar maar de vindbaarheid als zoekwoord, wordt er op internet wel groter door. Als je twijfelt over het gebruik van een adjectief, schap het dan. Weg met gebakken lucht.

FacebooktwitterpinterestFacebooktwitterpinterest deel dit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *